Totalförsvaret är en angelägenhet för hela Sverige och förutsätter hela samhällets engagemang. Riksdag och regering har konstaterat att Sverige måste klara en allvarlig säkerhetspolitisk kris och ytterst krig. Därför beslutade riksdagen i juni 2015 att uppbyggandet av totalförsvaret är ett prioriterat område under perioden 2016 – 2020. Regeringen gav följaktligen i december 2015 flera svenska myndigheter i uppdrag att inleda totalförsvarsplaneringen och uppbyggnaden av totalförsvaret.
Den omfattande lagstiftning som reglerar samhällets aktörers skyldigheter, aktiviteter med mera i totalförsvar finns kvar. Den togs inte bort när man i början av 1990-talet nedmonterade det svenska totalförsvaret. Därför kan man säga att hela det svenska samhället (från centrala och regionala myndigheter till kommuner och regioner, privata aktörer, frivilligorganisationer och medborgare) berörs av ”totalförsvarssatsningen” och de krav som följer av denna.
Enligt förordningen (2015:1053) om totalförsvar och höjd beredskap är alla statliga myndigheter skyldiga att beakta totalförsvarets krav i sin verksamhet och ska planera för att kunna fortsätta verksamheten så långt som möjligt även under höjd beredskap. Vissa myndigheter har enligt dagens regelverk ett särskilt ansvar för den fredstida krisberedskapen samt inför och vid höjd beredskap. Dessa myndigheter är så kallade bevakningsansvariga myndigheter och har enligt förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap bland annat skyldigheter att vidta ytterligare förberedelser som krävs inom sina respektive ansvarsområden vid höjd beredskap. Det kan handla om till exempel att identifiera personal som ska utbildas och övas och att skaffa de förnödenheter och den utrustning som de behöver för att klara sina uppgifter vid höjd beredskap. De bevakningsansvariga myndigheterna ska vid höjd beredskap i första hand inrikta sin verksamhet på uppgifter som har betydelse för totalförsvaret.
Länsstyrelserna är enligt förordningen (2017:870) om länsstyrelsernas krisberedskap och uppgifter vid höjd beredskap den högsta civila totalförsvarsmyndighet inom länet och ska därmed inrikta sina krafter på för att uppnå störa möjliga försvarseffekt. Länsstyrelsen ska till exempel samordna de civila försvarsåtgärderna och verka för att länets tillgångar fördelas och utnyttjas så att försvarsansträngningarna främjas. Om Sverige är i krig och förbindelsen mellan en del av riket och regeringen inte kan upprätthållas, eller om omedelbara åtgärder måste vidtas, får länsstyrelsen inom sitt område fullgöra vissa av regeringens uppgifter.
Regioner och kommuner är viktiga aktörer på den regionala respektive den lokala nivån. Deras uppgifter och skyldigheter inför och vid höjd beredskap är reglerade i lagen (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap samt i tillhörande förordning. Bland annat ska regioner och kommuner ta fram planer för att upprätthålla sin verksamhet under höjd beredskap. Vid höjd beredskap ansvarar landstingsstyrelsen för ledningen av den civila hälso- och sjukvården. I kommunerna ansvarar kommunstyrelsen under höjd beredskap för ledningen av den del av det civila försvaret som kommunen ska bedriva. Kommuner ska vid höjd beredskap verka för att den verksamhet som bedrivs i kommunen av olika aktörer samordnas.
Näringslivet utför idag en stor del av den samhällsviktiga verksamhet som bedrivs inom exempelvis hälso- och sjukvård, energiförsörjning, transporter, livsmedelsförsörjning och kommunal service. Det finns lagstadgade krav på näringslivet att delta i totalförsvarsplaneringen. Företag är till exempel skyldiga att bidra med de uppgifter om sin verksamhet som en totalförsvarsmyndighet kan behöva för sin planering. Vid höjd beredskap ger lagstiftning staten långtgående möjligheter att förfoga över privata resurser om det behövs för försvarsberedskapen. Det är dock av största vikt att sådant förfogande redan nu planeras så att det kan tillämpas vid höjd beredskap och krig, för att målen med Sveriges totalförsvar ska kunna nås.
Grunden för det svenska totalförsvaret är rikets medborgare. Lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt ger förutsättningar för tillgång till personal i totalförsvaret, ytterst genom att staten får tillämpa tvångsmedel. Totalförsvarsplikt gäller för varje svensk medborgare mellan 16 och 70 år.