Vi beslutade att ha vår CMDB på engelska, och började därefter att definiera relationer. Manage Engine ServiceDesk Plus hade sedan innan exempel på relationer som normalt sett användes i en CMDB. Dessa sparades, för att sedan lägga till de relationer som ansågs saknas. De relationer som lades till var beroende av de CI-typer som lagts till.
CI-relationernas gruppering
Relationerna har grupperats utifrån primära-, sekundära- och indirekta relationer som nämnts i teorin. Exempel på primära relationer är t.ex. logiska beroenden som finns mellan CI-typerna Services och Applications. Men även beroende till människor utifrån vem som är systemägare för tjänsten. Tekniska beroenden finns i högsta grad, en virtuell server finns alltid i ett kluster. För att visa hela kedjan för intranätet och tillhörande relationer, finns de i tekniska- och logiska nivåer samt människor (vem som är systemägare).
Sekundära relationer finns även med, men är till vis del missvisande. Exempel på sekundära relationer är plats, komponenter, avtal och organisationer. Här passar det lagret Fixed Infrastructure in ganska väl, i och med den bland annat innehåller CI-typen Room.
Indirekta relationer finns i t.ex. process beskriver vilka affärsprocesser som ar relationer till olika tjänster. Dessa affärsprocesser visar indirekt vilka avdelningar som finns på företaget.
Efter att relationer var bestämda var det dags att populera med CI. Populeringen bestod till mesta del av att skriva in alla CI och tillhörande relationer. Det identifierades attribut som var unika för varje CI-typ. Under tiden populeringen med CI utfördes definierades ett fåtal nya relationer som ansågs saknas. Detta var för de CI-typer som inte fanns med i verktyget ServiceDesk Plus innan populeringen påbörjades. Det fanns inga relationer definierade för t.ex. business process så dessa fick definieras manuellt.
Hur ser det ut för användaren?
ServiceDesk Plus som användes till att populera CI gjorde det lättare att se en överblick över alla relationer som finns mellan olika CI. Nedanstående bild visar hur det kan se ut om användaren väljer att visa många relationer. En ordentlig överblick där de utropstecken som visas betyder att den aktuella CI har antingen en request, ett problem eller en change kopplat till sig. Nedanstående bild visar även hur CI och dess relationer ser ut i verktyget ServiceDesk Plus. Utropstecken visar vilka CI som har aktuella request, problem eller change kopplat till sig.