Funktionalitet och kontinuitet från vardag till kris och krig – steg för steg
De delar av samhället som bör utgöra basen för samhällets samlade robusthet och resiliens består av en rad uppgifter där näringslivet har kommit att stå för huvuddelen. Det i kombination med kommunens geografiska områdesansvar utgör grunden för samhällets robusthet och en väsentlig del av totalförsvarsförmågan. I kommunernas geografiska områdesansvar ingår att tillsammans med de samhällsviktiga verksamheterna bidra till samverkan och samordning inom det geografiska området, både ur ett förebyggande perspektiv och vid inträffade händelser. Arbetet med att stärka totalförsvarsförmågan på lokal nivå börjar med att inrikta arbetet efter ett av tre huvudspår:
- Militärstrategiskt viktigt område.
- Ej militärstrategiskt viktigt område men område med nationellt/regionalt samhällsviktiga funktioner.
- Geografiskt område som ej är militärstrategisk viktigt och saknar nationellt/regionalt samhällsviktiga funktioner.
Därefter görs riskanalysen efter följande steg:
Steg 1: Tydliggör leverans och mål. Vad är verksamhetens primära leverans/syfte? Vad är leverans och mål för verksamheten, är det samhällets funktionalitet, liv och hälsa eller något annat? Vilka är era intressenter? Vilka mål ska prioriteras vid kris, höjd beredskap och krig?
Steg 2: Identifiera de mest betydelsefulla samhällsviktiga leveranser/delleveranser och bedöm konsekvenserna av ett avbrott. Hur mycket kan man ”minska” leveransen före samhället tar skada? Liv och hälsa? Vad kan verksamheten acceptera? Vad kan samhället acceptera?. Kommunicera resultatet till intressenter.
Steg 3: Identifiera de risker som kan hota så att mål ej kan nås under kris, höjd beredskap och krig. Riskanalysen som ingår i riskbedömningen kan genomföras med en kvalitativ, kvantitativ eller en semikvalitativ analysmodell. Risker som bedömts ha allvarlighetsgrad som överskrider verksamhetens acceptanskriterier (även vid höjd beredskap och krig) ska åtgärdas. Fokus på åtgärderna är ofta en kombination av riskhanterings-, kontinuitetshanterings -, säkerhetsskydds – och krishanteringsåtgärder. Åtgärder kommer även att vara direkt kopplade till totalförsvarets krav på samverkan och ledning, planering, övning, informationssäkerhet, ledningsplatser och totalförsvarsaspekter på samhällsplanering.
Steg 4: Utifrån bedömda risker och förmåga, bedöm önskad förmåga att fortsätta leverera. Måste vi kunna leverera 100%? Eller vilken är den absolut lägsta acceptabla nivån och vid det yttersta dimensionerande hotet (krig)? Tidsaspekter?
Steg 5: Utifrån nuläge, identifiera de åtgärderna (nu, sen, senare) för att leveransförmåga och nivå kan fullföljas, även vid höjd beredskap och krig.
Sveriges förmåga att hantera de händelser och utmaningar som gör att vi nu återupptar totalförsvarsplaneringen byggs underifrån och ännu så länge med befintliga resurser. Förmågan att identifiera lägsta acceptabla leveransnivå(er) är kärnan i totalförsvarvarets civila del. Detta ska verka för funktionalitet och kontinuitet i kritiska leveranser och med det yttersta dimensionerande hotet, medverka till att alla former av angrepp på vårt land kan hanteras, att samhällets kontinuitet kan säkerställas. Genom att bygga underifrån stärker vi redan nu Sveriges totalförsvar och ger den trovärdighet.