Hur arbetet går med att bygga det nya totalförsvaret fick Katarina Kjellman ta del av när höstens första AFCEA-seminarium arrangerades i samarbete med Institutet för högre totalförsvarsutbildning vid Försvarshögskolan. AFCEA är en global organisation (ca 70 000 medlemmar) och med syfte att samla näringsliv, industri och myndigheter för att utveckla och dela kunskap inom säkerhetsområdet (security).
Nyligen presenterade regeringen ytterligare åtgärder för att stärka totalförsvaret, t ex behövs konkreta åtgärder genomföras och operativ förmåga byggas. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) berättade bl.a. om utmaningen att skapa förutsättningar för aktörsgemensam samverkan som möter aktuella krav på sekretess och robusthet som ställs vid höjd beredskap. Här menade man att verktyg/system för detta saknas idag!
Trafikverket berättade att myndigheten inom ramen för samverkansområde transporter nyligen fått i uppdrag att utifrån ett ”krisberedskap till krigsperspektiv”, se till att samordning och styrning ”kommer till”. Transportsektorn innehåller ju idag, till skillnad från när det begav sig med totalförsvar förra gången, en rad privata aktörer. Hur ser man till att det finns incitament för det privata att delta i uppbyggnaden av totalförsvaret? Trafikverket och MSB menade att vi inte ska bli förvånade om det inom andra samverkansområden blir likadana upplägg, t ex att PTS får ta ledartröjan inom elektronisk kommunikation!