Näringslivets roll och ansvar vid stora samhällsstörningar avhandlades i en paneldiskussion med representanter från LRF, Livsmedelsföretagen och Lantmännen. Det är tydligt att man inom det privata och där resurserna finns har ett annat fokus än centrala myndigheter. Det handlar självklart om lönsamhet och avkastning. Och idag är det mer internationaliserat än tidigare. Svenska myndigheter måste förstå producenter och leverantörers verklighet, vardag och behov. Och det privata måste få bjudas in att delta i samverkan i större grad än idag!
Helena Nordlund från Södertälje stad berättade om kommunens livsmedelsförsörjningsstrategi som sedan 2001 har varit ett viktigt instrument för att använda matinköpet som ett verktyg i miljöarbetet. Det arbetet har idag resulterat i en mer robust livsmedelsförsörjning. Johan Ahlström från Västerås stad fortsatte det lokala perspektivet genom att berätta hur Västerås stad arbetar med att stärka tillgången på livsmedel i kris. Där arbetar man utifrån att staden under 7 dagar ska klara av att livsmedelsförsörja äldre, skolor och sårbara grupper vilket innebär ca 40 000 portioner per dag.
Maria Persson från Ljusdals kommun höll i ett mycket intressant pass där hon presenterade kommunens lärdomar från skogsbranden 2018. När det var som mest intensivt lagade dom frukost, lunch och middag under flera veckors tid och till all de som deltog i räddningsinsatsen. Att krisen krävde mat till många var inte självklart i den inledande fasen. Men stödet från andra kommuner och näringsidkare var enormt. Maria tog upp flera exempel på stöd (både materiel och mat) till kommunen. Ulrika Dahlin från ICA Sverige fortsatte med att berätta om dagligvaruhandelns erfarenheter från skogsbränderna. Och hur man inom ICA prioriterat och stöttat fyra län med både mat och kolonialvaror. Ulrika efterlyste en neutral kraft som i framtiden kan koordinera livsmedelsleverantörer och som kan göra behovsbedömning.
Som sista punkt avhandlades betalningssystemet och det gav en mycket intressant inblick i styrkor och svagheter med det nästintill kontantfria svenska samhället. Visste ni att alla bankomater har samma IT-leverantör och vet ni vilket stöd ditt betalkort har i en offline situation? Mer intressant finns på https://ombetalsystemetkraschar.wordpress.com/
En av många slutsatser är att det är i vardagen det börjar. Samhällets aktörer måste identifiera sina viktigaste leveranser och vad som behövs för att kunna leverera (t ex kompetens, verktyg, fastigheter, avtal, behörigheter, information, it-system). Sedan vilken skyddsnivå behöver verksamheten och dess mest kritiska leveranser och resurser? Det är en integrerad risk- och kontinuitetshantering som är samhällets tröskel och det bästa stöd vår Försvarsmakt kan få.
Konferensen filmades och ska finnas på www.livsmedelsverket.se