ITIL (2015) anser att CI är en tillgång, komponent eller ett annat objekt som är, eller som kommer att kontrolleras av CM. Objekten kan variera brett i komplexitet, storlek och typ, som kan sträcka sig från en hel tjänst eller system inklusive all hårdvara, mjukvara, dokumentation och supportpersonal till en enda mjukvarumodell eller en mindre hårdvarukomponent. Det är möjligt att gruppera CI, för att på så vis hantera dem tillsammans. Detta kan t.ex. bli aktuellt om flera komponenter hör till samma uppsättning och kan då delas in i en release. Dock bör CI väljas utifrån fastställda urvalskriterier, grupperade, klassificerade och identifierade, på ett sätt att de blir hanterbara och spårbara under tjänstens hela livscykel.
Så hur vet du vad som ska vara en CI? Ställ dig nedanstående frågor så borde du ha en bättre uppfattning.
- Vilken information behövs för att det ska vara möjligt att registrera och underhålla varje CI?
- Varför anses denna information nödvändig att lagra?
- Vem kommer använda den lagrade informationen? Går det att lita på den data som finns lagrad eller kommer ny information behöva samlas in om det behövs?
- Hur kommer informationen användas? Är det en del av en beräkning? Stödjer det vid beslutsfattande?
- Vad är kostnaden/nyttan av att samla in och upprätthålla nivån av data?
- Hur kan uppgifterna lagras och/eller presenteras för dem som behöver informationen på ett effektivt sätt utan att negativt påverka systemanvändarna som inte behöver känns vid informationen?